Doel klant
U heeft een wagenpark in uw beheer en bent op zoek naar de beste deal voor uw wagenpark middels een aanbesteding. Een wagenpark wordt bijna altijd aanbesteed naar aanleiding van het aflopen van een overeenkomst of het toetsen van het aanbod in de markt of een uitbreiding op de bestaande zaken opgenomen in het contract. Met welke factoren moet u hierbij rekening houden en welke producten sluiten het beste aan op uw wensen? Wilt u veel zekerheid inkopen of bent u bereid risico te nemen en wat sluit hier nu het beste bij aan?
Doel leasemaatschappij
Er is veel bekend over leasing in het algemeen maar een stuk minder over de additionele mogelijkheden bij leasing. Vooral het beheersbaar maken van de risico’s en de dienstverlening van leasemaatschappijen. Echter zie je vaak in aanbestedingen dat er mogelijkheden liggen voor de mogelijke nieuwe leasepartner. Hun doel is om meer rendement te maken dan de verwachting is van de aanbestedende partij. Voorbeelden hiervan zijn hercalculaties, inleverschades, aantal winterbanden en indexatie van de verzekeringspremie.
Laat ik hierbij voorop stellen dat de meest gezonde situatie is dat een leasemaatschappij ook nog wat aan uw contract verdient. Dit met als doel dat als er coulance wordt gevraagd er ook daadwerkelijk coulance wordt geleverd. In een ongezond contract zal een maatschappij logischerwijs wijzen naar de algemene voorwaarden, omdat er geen coulance meer mogelijk is op basis van het rendement.
Waar moet u op letten bij een aanbesteding?
Maar waar moet u nu op letten bij een aanbesteding? En wat zijn zaken waarmee u de verwachting die u heeft als klant ook kan vertalen in een contract? Ik kan me voorstellen dat het voor u belangrijk is, dat wat u verwachte begroting is voor leasing dat u deze graag over 4 jaar ook binnen de begroting wil hebben. Vaak zien we dat in dit soort situaties de stijging van de kosten niet opwegen tegen de indexatie van de CBS.
Hoe is dit mogelijk en op welke manier kan dit voorkomen worden bij het afsluiten van een nieuw contract? Hoe zorg ik ervoor dat mijn leasekosten marktconform zijn en mijn begroting over 4 jaar nog steeds passend is? Het is namelijk voor u als klant de beste deal als vooraf duidelijk is wat er in de vier jaar wordt gefactureerd en dat u het daarmee eens bent. Dan is de relatie met uw leasepartner vaak langdurig en duurzaam, wat een groot voordeel is naar een toekomstige aanbesteding.
Voorbeelden onderdelen aanbesteding lease
Laat ik een aantal voorbeelden noemen waar u rekening mee kan houden in een aanbestedingstraject:
- Welke auto’s gebruik ik voor het vergelijk?
- Op basis van welke looptijd/kilometrage vergelijk ik de leasemaatschappijen?
- Matrix voor hercalculaties
- Inleverschades
- Eigen Risico
- Premie indexatie verzekeringen gedurende het leasecontract
- Uitkering minder kilometers bij einde contract
- Stilzwijgende verlengingen
- Prijsstelling elektrische voertuigen en laadpalen
- Co2 reductie wagenpark
- Etc.
Ik ben van mening dat in een aanbestedingstraject voor uw wagenpark een expert zichzelf altijd terugverdient. Een expert zorgt dat u als klant op basis van de meest actuele informatie een aanbesteding doet in de markt. Hiermee zorgt een expert niet alleen voor een marktconform contract maar ook een duurzaam contract waarin alle afspraken en mogelijkheden vastliggen. Hierdoor is voor u als klant duidelijk wat er is opgenomen in het contract en voor de leasemaatschappij duidelijk wat men kan verwachten en factureren.