Een wagenparkbeheerder is verantwoordelijk voor de autoregeling, het normbeleid, het beheer wagenpark en de tevredenheid van de werknemers door het invullen van hun mobiliteitswensen. Een taak die vaak als extra verantwoordelijkheid erbij komt naast hun huidige functie. Is dit echter nog wel te organiseren met mijn andere taken? Met alle ontwikkelingen in de markt zoals elektrisch rijden, mobiliteitsbudget, leasefiets en de milieu zones? Zeker met de huidige krapte op de arbeidsmarkt, is het voor veel bedrijven en hun wagenparkbeheerder lastig om alle ontwikkelingen te blijven volgen en dit op een efficiënte manier in te vullen.
Wat was wagenparkbeheer?
Een aantal jaar geleden had de wagenparkbeheerder, het beheer over een aantal auto’s welke voor de werknemers werden ingezet door middel van een leaseauto of een auto van de zaak welke door het bedrijf was aangekocht. In deze situatie had je bij het beheer wagenpark vaak de volgende uitdagingen.
Voorbeelden beheer wagenpark anno 2019
- Tevredenheid en begeleiding werknemer bij keuze leaseauto of auto van de zaak
- Inrichten afspraken met leverancier(s)
- Opvolging expiraties en mogelijke (contract)afwijkingen
- Controle facturatie (mogelijk verschillende leveranciers)
- Regulier contact met leverancier(s) over contractuele afspraken, operationele zaken en mogelijke klachten
- Kostenbeheersing brandstof, lease -of autokosten
- Kennis van de automotive markt en in beeld houden van alle ontwikkelingen
- Kennis van product lease of koop
- Periodiek onderzoeken of prijsbeleid leverancier nog marktconform is
- Etc.
Wat wordt wagenparkbeheer?
De verandering van de markt naar een situatie waar we van meer bezit naar gebruik gaan, gaat gepaard met ontwikkelingen die sneller gaan als de afgelopen decennia. We hebben nu te maken met elektrisch rijden, mobiliteitsbudget, leasefiets, milieu zones, laadpaal, private lease en het Co2 beleid. Dit Co2 beleid of zero emissie beleid gaat een steeds grotere rol spelen binnen het beheer wagenpark of anders gezegd binnen het mobiliteitsaanbod. Dat wil niet zeggen dat de taken uit de oude situatie verdwijnen, dit betekent dat kennis en ontwikkeling op de voet gevolgd worden om bij te blijven in een snel veranderende markt. Ik kan me voorstellen dat de volgende vragen bij een wagenparkbeheerder spelen.
Vragen beheer wagenpark anno 2021
- Hoe ga ik om met het Co2 beleid of zero emissie beleid passend bij het huidige aanbod van auto’s?
- Hoe ga ik om met een medewerker welke vraagt om een mobiliteitsbudget vanwege de bijtelling?
- Wat moet ik allemaal regelen voor een collega welke een laadpaal thuis wil?
- Welke veranderingen moet ik opnemen in mijn autoregeling/ mobiliteitsregeling?
- Wat doe ik met de lange levertijden vanwege het chip tekort? Neem ik meer risico als werkgever of zoek ik naar een flexibele en tijdelijke oplossing?
- Welke ontwikkelingen maakt mijn leverancier/ partner door waarop ik kan/ wil aansluiten?
- Wat wil ik aanbieden voor mijn werknemers welke vanwege COVID-19 meer thuis zijn gaan werken?
- Hoe moet ik omgaan met de aangekondigde milieuzone?
- Wat moet ik regelen als een collega met een private leaseauto zakelijke ritten maakt?
- Is het aanbieden van een leasefiets de oplossing voor mijn parkeerprobleem op de zaak of wil ik dit als vitaliteit aanbieden voor mijn werknemers?
- Moet ik al gaan voorsorteren op auto’s met waterstof of wacht ik af wat de markt gaat doen?
- Hoe ga ik om met het feit dat mijn leasemaatschappij in een proces maatschappij verandert en er geen ruimte meer is voor alternatieven? Pas ik al klant nog wel bij deze partij?
- Hou ik rekening in mijn budget met de komst van motorrijtuigenbelasting op elektrisch in 2025?
- Welke bijtelling geldt nu voor welk jaar met betrekking tot de elektrische auto?
- Wat kan ik doen aan de hoge kosten voor brandstof?
Ik kan helaas nog wel even doorgaan met de ontwikkelingen welke zich in een rap tempo opvolgen in de markt. Ik ben van mening dat de juiste partner en het juiste beleid een succesfactor zijn voor de toekomst. Hierin zullen de komende jaren veranderingen gaan plaatsvinden waarmee u als werkgever of wagenparkbeheerder rekening wilt houden. Alleen op deze manier kan uw mobiliteitsbeleid op een kosten efficiënte manier worden ingevuld waarbij u uw medewerkers kan voorzien van de gewenste mogelijkheden voor zijn of haar mobiliteit.