Hoe krijg ik een duurzame leasenorm?

Situatieschets duurzame leasenorm

U heeft een duurzame leasenorm op basis van inclusief brandstof om uw werknemers zoveel mogelijk te stimuleren om duurzame keuzes te maken. Zo moeten zij hun keuze maken binnen een bepaalde Co2 norm en binnen een bepaalde leasenorm. Een goede keuze en daarbij ook een goed advies want u als werkgever bent niet meer alleen verantwoordelijk voor de kosten van brandstof of kWh. Welke rol speelt echter de leasemaatschappij hierin, welke rol speelt een hybride voertuig en welke rol speelt de werknemer?

Rol leasemaatschappij in duurzame leasenorm

De leasemaatschappij speelt een zeer belangrijke rol in uw normbeleid. Zij bepalen namelijk op welke manier omgegaan wordt met het brandstof -of kWh voorschot. Zo kan het voorschot gebaseerd worden op basis van het WLTP verbruik zoals gemeten per model, of het voorschot kan zijn op basis van het WLTP verbruik + een bepaalde opslag. De beste manier om de berijder de juiste keuze te laten maken is een voorschot op basis van het werkelijk verbruik van het voertuig. Hiermee voorkom je grote afwijkingen in het budget voor brandstof -of kWh. Dit heeft vooral te maken met het feit dat de kosten niet meer inzichtelijk zijn omdat deze achteraf in rekening worden gebracht.


Dan kan het dus zo zijn dat het beleid duurzaam en marktconform mee beweegt met alle bewegingen in de markt. De brandstofprijzen, overheidsbesluiten en prijsverhogingen door importeurs maar dat toch blijkt dat je vaak te weinig reserveert voor brandstof -en kWh kosten.

Rol hybride voertuig

Een hybride voertuig heeft als groot voordeel een laag Co2 uitstoot en over het algemeen een laag verbruikscijfer. We kennen echter allemaal het voorbeeld van de hybriden uit het verleden. Een mooi verbruikscijfer aan de voorzijde maar als de stekker nimmer gebruikt werd, werden de kosten voor de brandstof ineens een stuk minder mooi. Dat liep echt fors in de kosten waar bedrijven zich door de snelheid van de ontwikkelingen op verkeken. Iedereen ging voor de lage bijtelling zonder het maken van afspraken over het daadwerkelijk verbruik. De manier waarop een hybride voertuig gebruikt wordt is daarom een essentieel belang bij het vaststellen van het juiste verbruik en vraagt hierom ook extra aandacht in de autoregeling en het normbeleid.

Rol berijder/werknemer

Een cruciale rol is weggelegd voor uw werknemer, de berijder van de leaseauto. Hij is verantwoordelijk voor het gebruik van de auto en het laden of tanken van de leaseauto. Het gedrag signaleren is vaak wel te doen maar hoe motiveert u uw werknemers met een leaseauto van de zaak? Belonen is lastig en moet opgenomen worden in de werkkostenregeling. Maar de werknemer bepaalt wel hoe hard hij zijn voet indrukt op het gaspedaal en bij welke locaties hij gaat tanken. Is dat langs de snelweg met een universele brandstofpas van het werk of altijd bij een duurder laadstation als FastNed of bij een Eneco laadpaal met een New Motion pas? Het mede verantwoordelijk maken van uw werknemer voor het beleid, is hierin een zeer belangrijke factor. FleetSolve is van mening dat je berijders kan belonen na de 1ste leaseperiode door een incentive op het leasebudget of een incentive op een accessoire, dit is namelijk op te nemen in de autoregeling.