Duurzame mobiliteit

In het verleden was een duurzame mobiliteit een modewoord maar nu is het realiteit geworden. De overheid heeft zijn pijlers gericht op de automotive en de werkgevers. Waar in het verleden de werknemers werden beloond voor hun keuze voor een duurzame auto, zullen werkgevers nu de handen uit de mouwen moeten steken om hun mobiliteitsregeling duurzaam te gaan organiseren.

Welke ontwikkelingen zijn er in het kader van een duurzame mobiliteit?

Naast de pas gelanceerde normerende regeling, wat inhoudt dat bedrijven met meer dan 100 werknemers de CO2 moeten gaan registreren vanaf 1 januari 2023, is er ook sprake van een mobiliteitsbudget. Niet alleen het mobiliteitsbudget speelt op dit moment een rol maar ook de CO2 eisen in de markt.

Een aanbesteding vanuit de markt vraagt ook aan jou als werkgever of opdrachtnemer om inzicht te geven in jouw eigen CO2 uitstoot. Om dit op een goede manier te organiseren, is het noodzakelijk om de juiste afspraken te maken met de werknemers en nu te starten met het beleid naar de toekomst.

Autoregeling vertalen naar mobiliteitsregeling

In hoeverre is jouw autoregeling dan nog marktconform? Is er al een beleid met betrekking tot de elektrische auto’s of zero emissie? Ben je bereid als werkgever om jouw werknemers te belonen bij een duurzame keuze? Hoe vertaal ik de huidige leasenorm op basis van benzine & diesel naar een norm op basis van elektrisch? Neem ik hierin ook de laadpaal op of maak ik hier aparte afspraken over met mijn werknemer bij vertrek? Al deze vragen zijn actuele vragen welke vertaald kunnen worden naar een duurzame mobiliteitsregeling.

Mobiliteitsbudget

Tegenwoordig werken we steeds meer thuis en hybride werken wordt ook steeds meer vanuit de overheid en werkgever vergoed en gestimuleerd. Het is namelijk na COVID-19 weer ouderwets druk op de snelweg en de bevolking in Nederland groeit. We zullen dus met zijn allen slimmer moeten gaan reizen en de vraag is of we die leaseauto met de hoge bijtelling nog wel nodig hebben als we veel thuiswerken? Een oplossing hiervoor is een mobiliteitsbudget waarbij je duurzame mobiliteit kan stimuleren. Je kunt ervoor kiezen om werknemers te belonen als zij op de fiets, wandelend of met het OV naar werk reizen.

Vanaf 1 januari 2023 zal de onbelaste kilometervergoeding van € 0,19 naar € 0,21 stijgen. Uiteraard kun je ervoor kiezen om dit te vergoeden, maar je kunt er ook voor kiezen om dit alleen toe te staan als jouw werknemer met de fiets of met de benenwagen naar zijn of haar werk reist. Een ander voordeel hiervan is, dat je de vitaliteit van werknemers stimuleert en zij de beschikking zullen krijgen over al het mogelijk vervoer en deelvervoer om op hun werk te komen. De werknemer neemt verantwoordelijkheid voor zijn eigen mobiliteit.

Normerende regeling

Per 1 januari 2023 bent u als werkgever verplicht om alle reisbewegingen te registeren van al het zakelijke verkeer, de geconsumeerde brandstof en het woon-werk reizen. Dit betekent dat niet alleen de leaseauto’s van de zaak maar ook de diesel auto van de werknemer welke naar het werk reist met een kilometervergoeding geregistreerd zal worden. Doelstelling vanuit de overheid is om in 2030 door deze maatregelen 1 Megaton CO2 te besparen. Op het moment dat dit niet lukt, zal de Omgevingsdienst in de regio gaan handhaven en deze evaluatie zal in 2025 plaatsvinden.

Het is dus tijd om in actie te komen! Wilt u ook meer weten over duurzame mobiliteit en het organiseren van een duurzame autoregeling neem dan contact op met FleetSolve.