Hoe regel ik mijn wagenparkbeheer internationaal?

Wagenparkbeheer internationaal

Er zijn veel bedrijven in Nederland met een vestiging in het buitenland en daardoor een wagenparkbeheer internationaal. Een andere optie zijn bedrijven buiten Nederland met een vestiging in Nederland. Het kan dan best een uitdaging zijn om op een juiste manier wegwijs te worden in de wondere fiscale wereld die hieraan verbonden zit, zowel in Nederland als in andere landen. Dit is een uitdaging waar veel internationale bedrijven mee worstelen. “Ik beheer het wagenpark vanuit de hoofdvestiging, maar heb geen idee wat de fiscale regels zijn in het land van de vestiging waar ik ook verantwoordelijk voor ben”, is een veelgehoorde uitspraak. Dit is ook niet gek, want alleen al in België, Duitsland en Engeland is de regelgeving structureel anders dan het in Nederland is. Andersom geldt dit natuurlijk precies zo.  

Verschillen in regelgeving per land

Het is daarom altijd belangrijk om u als bedrijf met een vestiging in een ander land ook te laten adviseren door de leasemaatschappij of consultant in het betreffende land. Op deze manier kan de juiste kennis verkregen worden omtrent de fiscale wetgeving die daar geldt. Maar dat is niet het enige. Ook de manier waarop men omgaat met een leasecontract en waar de risico’s liggen is in veel landen anders. In Engeland is het bijvoorbeeld bijna onmogelijk om als leasemaatschappij of bedrijf een auto te verzekeren, omdat dit vaak alleen gebeurt door de particulier. Daarnaast werken ze in België bijvoorbeeld met een omnium verzekering, waarbij het eigen risico vaak een stuk hoger ligt dan dat wij hier in Nederland zijn gewend.

Inzicht in kosten en componenten leasecontract

Door deze verschillen kunnen uw verwachtingen omtrent het leasecontract en de componenten die hierin opgenomen zitten ver afstaan van de werkelijkheid. Om dit te voorkomen is het belangrijk om uw verwachtingen en de juiste componenten in een overzicht aan te leveren bij de externe leasemaatschappij. Dit alles met als doel om niet voor verrassingen komen te staan als er bijvoorbeeld ineens een forse factuur wordt verzonden. De juiste begeleiding en het overdragen van de kennis door de externe partij is hierin de belangrijkste factor.

Om bovenstaande redenen adviseer ik altijd om per land een contactpersoon of één aanspreekpunt te hanteren die op de hoogte is van de juiste afspraken en u hier tegelijkertijd ook op een goede manier in kan adviseren en begeleiden. Als u namelijk duidelijk heeft wat er vooraf is afgesproken, dan zou er achteraf nooit sprake mogen zijn van verrassingen.