Autoregeling en zero emissie beleid
In de huidig autoregeling mag een Co2 beleid of zero-emissie beleid niet meer ontbreken. Op welke wijze zet je een juist Co2 beleid neer in de autoregeling en het beleid als werkgever?
Er zijn namelijk verschillende facetten welke onderdeel zijn van een juist Co2 beleid of zero emissie beleid, de volgende zijn van toepassing op de autoregeling en het beleid:
- Is er een maximale Co2 uitstoot bepaald op basis van gr/km?
- Is er een leasenorm inclusief of exclusief brandstof?
- Is elektrisch vervoer omschreven in de autoregeling?
- Is er een interessant alternatief op basis van een mobiliteitsbudget of een lease fiets?
Marktconforme autoregeling op basis van zero emissie beleid
De Co2 uitstoot of zero emissie is op dit moment nog een onderbelicht item in de autoregeling. De overheid zal met het opvoeren van het bijtellingsbeleid steeds meer over de werkgeversas gaan belasten/belonen. Dit betekent niet alleen dat de Co2 footprint een belangrijk onderdeel is. Ook de autoregeling zal een afspiegeling moeten zijn van het Co2 beleid van een bedrijf. Kies je er nu voor om een bepaalde maximale Co2 te hanteren welke je jaarlijks afvoert of probeer je zoveel mogelijk werknemers te belonen voor de keuze van een elektrische auto, als de “prikkel” van de lagere bijtelling is verdwenen.
Leasenorm zero emissie beleid
Een leasenorm inclusief of exclusief brandstof/kWh is een belangrijke factor in het in beeld krijgen van de brandstof -en kWh kosten en de daadwerkelijke Co2 uitstoot. Hoe ga je echter om met hybride auto’s welke op basis van WLTP een zeer laag brandstofverbruik kennen maar dit in werkelijkheid niet altijd waarmaken? Zeker niet als ze niet of nauwelijks elektrisch worden gereden en men altijd op brandstof rijdt. Een leasenorm op basis van inclusief brandstof zou daarin altijd een goed advies zijn met daarin een separate norm voor hybride -en elektrische voertuigen.
Autoregeling marktconform
Is het elektrisch vervoer omschreven in de autoregeling? Hoe wil je als werkgever omgaan met elektrisch vervoer? Mag iedereen hier gebruik van maken of is er een maximum aan hoeveel kilometers iemand dagelijks en per jaar rijdt? Hoe ga je om bij uitdiensttreding van de werknemer als deze een laadpaal thuis heeft staan? Welk soort laadpaal monteer je en wat valt onder de verzekering werkgever en wat onder verzekering werknemer? Welk tarief mag je hanteren op de laadpaal of ben je straks als werknemer ook ondernemer voor de belastingdienst? Ik kan me voorstellen dat al deze vragen op een juiste wijze omschreven moeten worden in de autoregeling.
Alternatief vervoer
Er is steeds meer interessant alternatief vervoer mogelijk, de leasefiets, het openbaar vervoer, de deelauto. Op lange termijn zal vooral in de grote steden met een milieuzone en een hub aan de rand van de stad steeds meer vervoer in de stad op een alternatieve wijze worden verzorgd. Breid uw autoregeling daarom uit met een mobiliteitsregeling waarin de werknemer zichzelf mogelijk ook nog kan belonen voor goed gebruik van zijn mobiliteitsbudget. Let daarbij wel op de fiscale aspecten en de verantwoordelijkheid van werkgever en werknemer.