Investeren in beloning of norm -en mobiliteitsbeleid?

Investeren in beloning of norm -en mobiliteitsbeleid?

Veel organisaties zitten op dit moment met “hun handen in het haar” over het normbeleid en/of hun mobiliteitsbeleid. Is deze nog wel van deze tijd? In hoeverre stimuleer ik voldoende op elektrisch rijden en op welke manier is mijn beleid ook duurzaam naar de toekomst? Deze specifieke vragen spelen in veel organisaties waarbij je vaak ziet dat de kortste klap is om een budget in € beschikbaar te stellen. Maar wat nou als de oplossing in jouw eigen autoregeling of normbeleid zit zonder dat je hier direct voor hoeft te investeren? Misschien hoef je wel helemaal niet te langdurig te investeren maar kan je door eenmalige investering in je beleid het gewenste resultaat boeken.

Normbeleid

In veel gevallen zie je nu dat een leasenorm wordt bepaald op basis van een leasenorm exclusief brandstof. Een norm waardoor je het inzicht kwijt bent over het daadwerkelijk verbruik van de auto en ook het inzicht in het daadwerkelijke verbruik bij hybride voertuigen. Een diesel is eigenlijk al helemaal niet meer van deze tijd. Dit kan voor de werknemers nog weleens aantrekkelijk zijn als zij met de caravan naar Frankrijk afreizen.

Juiste kilometrage?

Maar past de norm nog wel bij het actueel kilometrage van het wagenpark? Of is er een hele groep mensen welke veel thuis werken? En hierdoor een stuk minder kilometers rijden? Komt er daardoor een duidelijke splitsing tussen mensen met een arbeidsvoorwaardelijke auto en een functionele auto? Moet ik hier mijn beleid op aanpassen of bepaalde verplichtingen zoals elektrisch rijden doorvoeren bij bepaalde categorieën?

Specifiek normbeleid

Dit zijn allemaal vragen welke alleen beantwoord kunnen worden als er een specifiek onderzoek gedaan wordt in het wagenpark van de organisatie. Alleen zo krijg je de specifieke eigenschappen in beeld en kun je deze door vertalen naar een nieuw normbeleid met mogelijk (niet minder categorieën) de juiste categorieën passend bij de nieuwe situatie.

Mobiliteitsbeleid

Ook hierin blijven de ontwikkelingen zich snel opvolgen. Waar in het verleden bij sommige bedrijven geen omslagpunt van benzine naar diesel stond genoemd, zal diesel voor veel werknemers op basis van TCO geen oplossing meer zijn. Een omslagpunt zal daarom naar mijn mening altijd moeten worden opgenomen, als is het van benzine naar elektrisch.

Laadpaal en kWh kosten

Ook het omgaan met een laadpaal op locatie en bij mensen thuis is een uitdaging. Wat betekent het als ik op de grond van mijn werknemer thuis een laadpaal plaats? Heb ik dan het recht deze te verwijderen of moet ik hier duidelijke afspraken over maken? Hoe hou ik controle over mijn kosten per kWh en hoe maak ik deze inzichtelijk? Kan ik mijn werknemers hierin sturen en kan ik ze belonen voor goed gedrag?

Mobiliteitsbudget

Wil ik werknemers met een arbeidsvoorwaardelijke auto geen mobiliteitsbudget bieden? Is dat inmiddels door de veranderende bijtelling niet aantrekkelijker voor mijn werknemer of wil ik ze toch graag een keuze geven? Een verbreding van mijn secundaire arbeidsvoorwaarden welke ik ze als werkgever wil bieden omdat het nu toch al lastig is om mensen te werven en te behouden.

Conclusie FleetSolve

Er zijn daarom teveel ontwikkelingen om daar een uniforme werkwijze bij te creëren. Een duidelijk en goed advies is hierin erg belangrijk. Het is niet meer mogelijk om een algemeen mobiliteitsbeleid te creëren maar het zal specifiek toepasbaar zijn voor de betreffende organisatie. Dit is een korte termijn investering in beleid maar altijd voordeliger als een lange termijn investering in budget. Een investering welke ook niet meer zo makkelijk is terug te draaien. Denk dus goed na waarin uw gaat investeren en schakel met de juiste partijen.