Waarom uw leaseproduct en tarieven benchmarken?

Situatieschets benchmarken

We zien vaak dat bedrijven jarenlang zaken doen met eenzelfde leasemaatschappij. Overstappen lijkt veel gedoe en gemak dient nou eenmaal de mens. Daardoor wordt er eigenlijk te weinig gekozen om de huidige leasemaatschappij te benchmarken in de markt; het maken van een vergelijking tussen verschillende leasemaatschappijen.

Zonde, vinden wij bij Fleetsolve. Een benchmark betekent namelijk niet persé dat u afstand moet nemen van de leasemaatschappij waar u al jaren zaken mee doet. Deze relatie kan natuurlijk ook juist wat opleveren; Een trouwe relatie wordt vaak anders benaderd dan de klant die voor een dubbeltje naar de concurrent overstapt. Desondanks denken we dat het zeker geen kwaad kan om uw huidige contract en prijzen te benchmarken en op basis hiervan een keuze te maken. Een marktconforme prijs is altijd beter dan teveel betalen op basis van een langdurige relatie.

Waar kijkt u naar bij benchmarken?

In een benchmarkonderzoek wordt er niet alleen naar de prijs gekeken maar ook naar de componenten welke een leaseprijs bepalen. Denk hierbij aan: Is er een transparante hercalculatie? Is er een duidelijk beleid over een inleverschade? Is de hoogte van het eigen risico marktconform? Al deze facetten wegen mee in de bepaling of uw leasetarief marktconform is.

In alle benchmark onderzoeken die nu door FleetSolve zijn gedaan zien we forse verschillen per autogroep. De inschaling van elektrische voertuigen is bij iedere leasemaatschappij anders en daardoor ontstaan er verschillen van wel €20,- tot €50,- per maand. Dit betekent op een looptijd van 60 maanden een mogelijk verschil van € 3.000,-. Dit zijn behoorlijke bedragen en deze bedragen lopen natuurlijk alleen maar op als u meerdere auto’s in het wagenpark heeft rondrijden.

Voorbeeld

Niet alleen elektrische auto’s maar ook de standaard modellen verschillen enorm per maatschappij. Als voorbeeld heb ik hieronder benchmarken bijgevoegd om inzicht te krijgen wat het verschil kan zijn in kosten voor een Kia Ceed Sportwagen, een VolksWagen ID3, een Seat Ateca, een Renault Arkana en een BMW X5.

Renault Arkana (5-d) 1.6 hev e-tech r.s.line 105kW aut

Partij 1Partij 2Partij 3Verschil 1-2Verschil 1-3Verschil 2-3
€ 716,92€ 680,73€ 721,93 € 36,19 – € 5,01– € 41,20

KIA Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi GT-Line Business Edition

Partij 1Partij 2Partij 3Verschil 1-2Verschil 1-3Verschil 2-3
€ 549,00€ 575,00€ 559,83 – € 26,00 – € 10,83€ 15,17

Volkswagen ID.3 58kW 1st Max auto

Partij 1Partij 2Partij 3Verschil 1-2Verschil 1-3Verschil 2-3
€ 669,00€ 724,00€ 753,33 – € 55,00 – € 84,33– € 29,33

Seat Ateca 1.0 TSI Style Business Intense

Partij 1Partij 2Partij 3Verschil 1-2Verschil 1-3Verschil 2-3
€ 638,00€ 599,34€ 611,00 € 38,66 € 27,00– € 11,66

BMW X5 3.0 MHEV XDRIVE45E

Partij 1Partij 2Partij 3Verschil 1-2Verschil 1-3Verschil 2-3
€ 1.369,00€ 1.410,00€ 1.390,82 – € 41,00 – € 21,82€ 19,18

Wat kan FleetSolve voor u betekenen?

FleetSolve heeft er voor gekozen om vanaf de start vanaf 01.05.2021 te kiezen voor een onafhankelijk beleid. Hiermee kunnen we voor de klant een transparant en onafhankelijk overzicht creëren door een universele offerte op te stellen naar de klant toe.

Inzicht en kennis is hierbij een bepalende factor, wat kan zorgen voor de juiste inkoop voor de juiste prijs. FleetSolve vindt nog altijd dat de goedkoopste prijs niet altijd de beste prijs is. De prijs die past binnen het budget en die marktconform is, is naar ons idee de juiste prijs. Dit is iets wat FleetSolve voor haar klanten wil bereiken: een goede en duidelijke relatie met de leasemaatschappij op basis van een marktconform leasetarief.